Salı, Haziran 19

LOKASYON BAZLI PAZARLAMA - GEOCODING


Geocoding uygulamaları gelişen, özellikle mobil cihazlar aracılığıyla kullanımı yaygınlaşan GPS teknolojisi ile birlikte özellikle büyük markaların pazarlama planları içerisinde yerini almaya başladı ve gittikçe daha büyük önem de kazanıyor.

Sanal alemde de özellikle Foursquare, Facebook Places ve Mekanist gibi uygulamalar sayesinde gittiği yerlere check-in olma ve bulunduğu lokasyonları zaman boyutuyla birlikte tüm dünyaya duyurma çılgınlığı firmaların, lokasyon bazlı pazarlama çalışmalarına olan iştahlarını daha da artırdı. Şunu biliyoruz ki, artık markalar müşterilerini yormadan, canlarını sıkmadan ve onların yaşamlarına yumuşak bir dokunuşla nüfuz ederek onlarla temas kurmaya çalışıyorlar.

Burada da Sosyal CRM uygulamarında olduğu gibi henüz emekleme dönemi yaşanıyor. Dolayısıyla lokasyon bazlı pazarlama yapmaya gayret eden çoğu markanın öncelikli amacı; ses getirmek, hareket yaratmak.

Özellikle yeme-içme sektöründe yer alan firmalar, yukarıda saydığımız sosyal mecraların gücünü kullanarak kendilerine lokasyon olarak yakın olan sosyal mecra kullanıcılarını etkilemeye çalışıyorlar. Malum bu sektörde geçmiş deneyimler çok etkili olduğundan ötürü, bir cafenin veya restoranın hesabında ne kadar fazla sayıda olumlu yorum varsa, civarda bulunan ve o bölgede mobil cihazları üzerinden güzel bir mekan arayan potansiyel müşterileri kendilerine çekme ihtimalleri o kadar fazla olacaktır.

Özellikle Mekanist’in bir çok mekanda uygulamaya koyduğu "check-in olun ödül kazanın" kampanyaları da hem bu uygulamanın kullanımını artırmaya hem de insanları bu mekana çekmeye yardımcı olacak bir win-win uygulaması olarak göze çarpıyor.

Bu mecraları daha kurumsal firmalar da kullanıyor tabii ki. Örneğin Garanti Bankası, geçtiğimiz sene “Mayormatik” adını verdiği kampanya ile kendi ATM’lerine en çok check-in yaparak Mayor olanlara çeşitli ödüller vermişti. Bu sayede hem müşterilerini ATM’lere yönlendirmiş, hem de check-in yapıp bunu duyuran kişilerin arkadaş listelerine “Garanti” adını ve markasını hatırlatma fırsatı yaratmıştı.

Bunun yanında lokasyon bazlı pazarlama çalışmalarının, yukarıdaki gibi müşteriye bir sosyal mecra üzerinden dokunan, biraz daha "reklamsal&iletişimsel" boyutunun ötesinde, içinde biraz daha fazla analitik akıl ve kurumsal sistemlerle entegrasyon barındıran bir yönü de bulunmaktadır.

Bugün büyük müşteri tabanı olan markalar, kurumsal sistemlerine müşterilerinin ve potansiyel müşterilerinin yaşadığı bölgelerin harita altyapılarını entegre etmeye ve bu altyapı üzerinde lokasyon bazlı analizler yapmaya başladılar. Burada mevzu bahis olan şey, google maps gibi vektörel bir haritanın (mevcut yollar üzerinden uzaklık hesaplaması yapabildiğiniz) analitik araçlarla desteklenmiş biçimde kurum sistemlerine entegre edilmesi ve kurumun veritabanındaki müşteri, mağaza, tedarikçi vs gibi bir çok unsurun bu haritalar üzerinde gösterilmesi. Kurumlar aynı zamanda TÜİK’ten, belirledikleri bölgelerin detaylı demografik bilgilerini satın alarak bu bilgileri harita altyapıları üzerine ekleyebilmekteler. Böylece mevcut verileri değerli dış verilerle destekleyerek bölgesel pazarlama aktiviteleri için önemli bir karar destek sistemi geliştirmiş oluyorlar.

Aynı zamanda bu altyapıları satan ve entegre eden sistem sağlayıcılar, kurumun ilgisini çekebilecek diğer POI’leri (point of interest) de harita üzerinde kuruma veriyorlar yapılan anlaşmalar dahilinde. 

Örneğin bir bankayı ele alalım; Sistemine entegre ettiği harita altyapısı ile birlikte rakibi olduğu bankaların tüm şube ve ATM’lerinin ve bunun yanında potansiyel müşteri olarak ilgilendiği tüm işyerlerinin (eczaneler, emlakçılar, marketler vs.) lokasyonlarını da sağlayıcı firmadan satın almış oluyor.

Peki bir banka bu sistemle neler yapabilir birkaç örnek verelim:

·         Aşağıda belirtilen konularla ilgili optimizasyon yapabilir
o   Şube kanalı optimizasyonu
o   ATM kanalı optimizasyonu
o   Satış gücünün yapacağı müşteri ziyaretleri için rota optimizasyonu
o   Müşteri ve şube adreslerinin yakınlığına göre müşteri devirleri optimizasyonu
·         Yeni müşteri kazanımı çalışmalarını destekleyebilir
o   Kurumun veri sistemine alınan POI’lerin yeni müşteri kazanımı amacıyla satış gücü tarafından ziyaretinin planlanması
·         Tüm kanallardaki müşteri deneyiminin gelişimini destekleyebilir
o   Web, wap, mobil bankacılık ve ATM kanallarında geliştirilecek uygulamalarla müşterilerin bankanın temas noktalarına daha hızlı ve kolay erişmesini sağlanması
·         Gelişmiş portföy analizleri yapılmasını sağlayarak satış planları geliştirebilir
o   Müşteri lokasyonlarının, pazarlama aktivitelerini (upsell-crosssell) destekleyecek biçimde analiz edilmesi
o   Müşteri harcamalarının yoğunlaştığı bölgelerin belirlenmesi (müşteri harcama hinterlandı analizi)

Kurumların yapı ve özelliklerine göre lokasyon bazlı çalışmaların uygulama alanları daha da genişletilebilir elbette. Mutlak gerçek olan şey ise gelişen teknoloji ve mobilite sayesinde kurumlar artık sürekli artan bir biçimde hayatlarımıza dokunuyor olacaklar. Bundan sonra bir yere check-in olurken iki kere düşünmekte fayda var :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder